Tiggeri

satt och titta lite på facebook, sedan kommer det upp ett filmklipp som har delats och "gillats" av en bekant till mig. Filmklippet visar en kvinna som sitter och "tigger " utanför en matbutik varpå en person starta bilen framför henne och  avgaser och rök väller ut på kvinnan som får springa där ifrån. 
 
Fy fan ! säger jag. okej , när jag ser en person som tigger, så tycker jag givetvis synd om den personen, de sitter ute med en liten statoil mugg och säger ingenting, möjlgen "snälla" jag vet att jag hört att det är tiggarligor som åker omkring och att de har ledare mm som tar deras pengar, (jag vågar inte tänka på vad som händer med dem om de inte får ihop några slantar) men hur fan det än är så vill nog inte någon utav dessa tiggare sitta där göra de som de gör. Jag kan nog offra min högra hand vad de gäller den saken. Dom stör mig inte, sedan säger folk att de ser att de som sitter och tigger har sprillans nya iphones . och ? Jag tror inte att de har ett abonemang på tre direkt . De säger att de har högskoleutbildning och så vidare . Hur vet folk de ? är det någon som har fört ett samtal med dem ? jag skulle inte tro de. Är det så att man stör sig på det, så polisanmäl det i sånna fall. Men då kommer vi till nästa sak som är så jobbigt, att ringa polisen är jobbigt, dessutom är tiggeri inte olagligt i Sverige. MEN om man är en sådan person som ger sig tid åt att burna iväg så avgaserna sprutar på en stackars tiggande kvinna , så kan man gå in och se till sveriges rikes lag ( för lagboken har väl alla svenskar med sig i innefickan ) att enligt 4 kap . 1A paragrafen brottsbalken så är det förbjudet att tvinga någon till tiggeri, det ses nämligen som människohandel .  Så är man då så säker på den saken att man ser tiggarligor så kan man ringa 11414 , om man nu känner att man vill bidra till att få bort de organiserade tiggarligorna.  Jag skäms . jag skäms över att jag har vänner på min vänlista på facebook som gillar en sådan här film. Jag står för att alla ska få ha sin åsikt, men när man väljer att kränka människor och diskriminira personer så tycker jag att det är förjävligt . Tycker man att det är frutansvärt att någon sitter och tigger, då är det ok, men man behöver inte agera på ett sådant nedvärderat vis.Jag tycker att det är helt absurt att världen 2014 inte kommit längre i denna fråga. Självklart ska ingen behöva sitta och tigga utanför butiker, vare sig det är i Sverige , finland frankrike eller rumänien . Det borde varje land har kommit så pass långt med i dagens att man ser till de mänskliga rättigheterna . Och med de kan jag tycka att det är varje land plikt att göra det. Klyforna i samhället har ökat, och det är så här man ser det dagligen , inte bara i Sverige utan i hela europa. Dessa frågor är därför viktiga att arbeta med. och är du en av dem som gillat eller delat den här filmen, så tycker jag att du ska agera , men inte genom att göra som den personen som gjorde en så kallad "burnout" på kvinnan . Agera som en medmänniska med ett hjärta. Och inte som en fördomsfull idiot utan ett .
 
förövrigt tog jag bort den personen som gillade filmklippet på facebook.
 
 

Kommentarer
Postat av: Ninne

tiggare är rik kvinna som har iphone och bmw låtsas vara hemlös är en liga
en som körde efter bor i Helsingborg

2014-08-25 @ 18:22:43
Postat av: Peter

Vad heter personen hittar inget på facebook om det kanske tagits bort ?

2014-08-25 @ 18:23:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0