Dyskalkyli
Jag har alltid så länge jag kan minnas haft svårt för matte, SVÅRT jag har inte vart lat, har dessutom gått i specialgrupper i alla år , det var jag och tre fyra tycken till som fick gå iväg och försöka räkna så gott det gick . Men det gick fan sällan, usch vad jag hatade mattelektionerna , det gick varken in eller ut, de kom aldrig in, att ställa upp och låna, strycka tian och låna av grannen , liggande stolen och alla möjliga räknesätt, what ! Jag kan fortfarande inte räkna är riktigt usel på det, gångertabellen är ............det finns inte . Men vad jag satt och blev förundrad över när jag kollade runt på nätet var alla unga som råkade ut för samma sak som jag , att få ta tag i problemet själv, varför gjorde inte skolan någonting? När jag fick i sjuan och åttan tröttnade jag på mattes totalt, min lärare sa att jag var lat och attjag förmodligen inte kommer kunna komma in på ett program på gymnasiet eftersom jag inte ville räkna, ville räkna ! Jg kunde ju för an inte räkna, mamma och pappa kom till skolan på möten för att jag hade hög frånvaro ifrån mattelektionerna samt andra lektioner med min mattelärare . Min mattelärare berättade då hur läget var, min far frågade då om det inte fanns någonting som var som ordblindhe fast i matte. "Jo det finns men det har inte liina hon är lat" Var det vi fick till svar. Senare flyttade jag till grannkomun där jag själv fick gå till matteläaren och berätta om mina svårigheter men tvingades vara med på lektionerna, efter ett tag så tog jag konakt med kuratorn som fick kontakta en pedagog i matte som gjorde testet, jag gick då sista halvåret i nian . Vi kom senare fram till dyskalkyi 25 sidor utredning 8 timmars tester , sen var det klart. Jag åkte givetvis till min gamla mattelärare i hembyn och lämnade en kopia av utredningen ....... Märkligt han sa ingenting, sedan dess har jag inte talat med honom . några år senare på min praktikplats på skolan där jag gck som liten berättade jag även om mina mattematiska svårigheter för den läare jag haft under alla år. "vet duliina att vi anade det" det var vad hon sa, va i helvette gjorde de ingenting för ? Då kanske jag haft en chans att förstå, förstå att jag inte var dum i huvet, jag kanske hade fattat att det inte var så fel ....Jag fattar inte hur skolan kan göra sådanna missar, totalt !
DETTA ÄR DYSKALKYLI
• Diagnosen har funnits i Sverige sedan 1940-talet. Men trots att det är lika vanligt som dyslexi, är det relativt okänt. Även bland pedagoger finns en stor osäkerhet. Men dyskalkyli är en medicinsk diagnos, och läkare är ense om vad det handlar om.
• Dyskalkyli är medfött, precis som dyslexi. Människor i alla samhällsgrupper och av båda könen drabbas lika mycket. Här skiljer det sig alltså från dyslexi, som drabbar fler män än kvinnor.
• Ett tecken på dyskalkyli kan vara att en skolelev presterar ojämnt. Men dyskalkyli visar sig även utanför skolan.
• Man kan ha svårt att lära sig klockan, tyda kartor eller läsa tidtabeller och diagram.
• Många har svårt att organisera ett projekt, som att städa sitt rum eller söka information på nätet.
– Personer med dyskalkyli blir ofta missförstådda, berättar Björn Adler, neuropsykolog och expert på dyskalkyli.
– Många av deras svårigheter förväxlas med bristande intresse eller trots. En elev som ofta kommer för sent, är inte nödvändigtvis slö. Kanske kan hon inte "känna" hur länge hon står i duschen, eller hur lång tid det tar att äta frukost.
• Diagnos ställs ofta av neurolog, efter utredning av specialpedagog, logoped och/eller neuropsykolog.
• Någon bot för dyskalkyli finns inte. För barn, som ju är i utveckling, gäller en diagnos i ett år. Därefter prövar man vad som hänt. För vuxna kan diagnosen vara ett redskap för bättre självkännedom, så att man förstår att man inte är dum.
Åh ja kommer när vi gick i skolan och satt i det blå rummet och läraren sa att du kunde men inte ville, haha du gick fram och slog läraren i huvet med matteböckerna!:d Så jävla bra!